Monday, October 6, 2008

Catatan Menjelang Hari Raya

27 Sep 2008
Hari ini Sabtu, aku sudah mula bercuti.
Selepas solat Zohor, aku pergi ke Mid Valley Megamall keseorangan untuk mencari kamera DSLR. Inilah kali pertama pergi ke sana dengan menaiki komuter. Agak lama juga menunggu komuter di stesen Kuang, akhirnya komuter dari Rawang muncul.
Tidak ramai sangat penumpang pada ketika itu. Namun setibanya di Sg Buloh, kelihatan ramai penumpang yang sedang menunggu. Ramai yang terpaksa berdiri apabila semua tempat duduk telah dipenuhi. Kebanyakan daripada penumpang terdiri daripada mereka yang akan pulang ke kampung halaman, sementara yang lain untuk pergi membeli-belah sempena dengan hari raya.
Setibanya di Mid Valley Megamall, aku terus ke kedai kamera sambil mencari kamera DSLR di bawah harga RM2K. Pekedai tersebut mencadangkan Olympus E420 dengan 10.0 megapixel, 14-42mm f/3.5-5.6 Zuiko Digital Zoom lens serta kad memori 2GB...dijual dengan harga RM1899.00...menarik jugak.
Aku beralih ke kedai lain...ditawarkan dengan Sony A200 dengan harga RM1699.00...hmm...walau pun murah, tapi aku rasa tak berkenan dengan kamera tersebut. Kemudian, aku ke kedai lain pula...ditawarkan dengan Canon 1000D dengan harga RM1999.00...tapi kena tambah sikit untuk kad memori.
Setelah solat Asar, aku pun berfikir sejenak tentang kamera yang bakal aku beli. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk membeli kamera Olympus E420 di kedai yang pertama tadi. Setelah jurujual memberi sedikit tunjuk ajar menggunakan kamera tersebut, aku pun bergegas keluar apabila menyedari sudah jam 6:40 petang...aku belum lagi membeli juadah untuk berbuka puasa.


Gambar di atas menunjukkan model kamera DSLR Olympus E420...cuma lens yang berbeza.
Bila tiba di food court, aku dapati tempat telah pun penuh...di restoran makanan segera pun 'queue' pun panjang. Nasib baik gerai 901 'queue' tak panjang. Aku terpaksalah membeli hotdog dengan air oren untuk berbuka puasa.
Setelah berbuka di surau dan solat Maghrib, aku pun menuju ke stesen komuter. Aku dapat tahu dari pengumuman di stesen mengenai kelewatan komuter dari arah Seremban dan ini menyebabkan bilangan penumpang yang menunggu makin bertambah ramai.
Suasana di dalam komuter agak sesak juga...ramai yang terpaksa berdiri termasuk aku sendiri. Nasib aku baik kerana dapat tempat duduk apabila ramai yang turun di KL Sentral.
Akhirnya aku sampai di rumah kira-kira jam 11:00 malam...penat betul.

28 Sep 2008
Pagi ni, seperti yang janjikan kepada isteri ku, untuk mengecat pintu pagar rumah.
Isteri aku sendiri yang memilih cat berwarna hijau tua untuk pintu pagar yang tidak pernah dicat sejak tujuh tahun lalu.
Sebelum mengecat, aku terlebih dahulu gosok pagar tersebut dengan kertas pasir. Kemudian, aku pun terus mengecat pagar tersebut dengan Kakcik. Namun Kakcik cuma mengecat kira-kira setengah jam sahaja kerana keletihan.
Lepas tu, Azri pula nak mengecat. Pada mulanya aku tidak membenarkannya, namun bila dia bersungguh...aku pun benarkannya...biar dia ada pengalaman sedikit walau pun usia lima tahun. Namun, dia cuma mengecat selama 10 minit sahaja...dia kata dah penat...aku cuma ketawa melihat dia dalam keletihan. Aku perhatikan tempat yang dicatkan oleh Azri...cat tersebut cair sebab berus yang digunakannya telah direndam dengan minyak tanah sebelum tu. Aku menyapu kembali bahagian tersebut sambil tersenyum teringatkan gelagat dia semasa mengecat.
29 Sep 2008
Pagi Isnin, kami ke bank untuk mengeluarkan sedikit wang bagi perbelanjaan untuk membeli-belah, dsb. Suasana di Maybank dan CIMB di pekan Rawang agak sesak dengan orangramai.
Kemudian kami ke bengkel servis air cond...kipas air cond terpaksa diganti kerana rosak (RM160.00). Namun servis tidak dapat dilakukan kerana masa yang agak suntuk.
Lepas itu, kami terus ke KL untuk membeli-belah. Kami berpecah...aku ke Kompleks Pertama untuk membeli cermin mata baru, manakala yang lain-lain ke Sogo untuk membeli baju.
Kemudian, kami ke food court di Maju Junction untuk berbuka puasa.
Kami terus kembali ke rumah setelah menunaikan solat Maghrib...satu hari lagi yang memenatkan.
30 Sep 2008
Pagi Selasa, aku ke pejabat pos terlebih dahulu untuk memperbaharui road tax serta mendapatkan rebat.
Kira-kira jam 10:30 pagi, aku tiba di bengkel servis air cond semalam. Di situ, aku dapati kompressor terpaksa diganti kerana bocor...semua sekali termasuk servis RM500.00...adus!!
Jam 3:45 petang, barulah selesai servis air cond..aku terus pulang ke rumah dengan keadaan keletihan serta memikirkan bajet yang lari sedikit menjelang raya ni.
Solat Isyak di surau serta takbir hari raya beramai-ramai...
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR BATIN.

No comments: