Tuesday, April 14, 2009

Kesesakan di Plaza Tol Jalan Duta: Ramai Potong 'Queue'



Hari Sabtu, 11 April 2008, kira-kira jam 5:30 petang. Kami sekeluarga berlepas dari Rawang menuju ke Setiawangsa melalui Lebuhraya PLUS dalam keadaan hujan lebat. Setibanya di Plaza Tol Jalan Duta, keadaan agak sesak khususnya ke arah laluan lorong tunai.



Gambar di atas menunjukkan kenderaan bersesak untuk melepasi lorong tunai jika dibandingkan dengan lorong 'Touch n Go' dan 'Smart Tag'.



Kira-kira 100 meter sebelum tiba di plaza tol, baru sedar terdapat dua baris kenderaan sedang memasuki satu lorong tol plaza. Mungkin pihak PLUS perlu meletakkan kon keselamatan sepanjang 100-150 meter sebelum tiba di plaza tol. Ini boleh dijadikan panduan kepada pemandu kenderaan agar tidak berlakunya dua baris kenderaan yang memasuki satu lorong tol plaza.

Kereta Wira Aeroback hijau di sebelah kiri aku pula, pemandu wanita, memang tidak bagi peluang pada aku untuk beri laluan. Pada hal dia tahu kenderaan aku agak ke depan sedikit dan cuba memasuki laluan...tak pe la, aku pun tak kisah sangat.


Di dalam kesesakan ini, ada juga pemandu yang kurang sabar dengan memotong barisan. Lihat gambar di atas sebuah teksi sedang cuba mencelah memotong 'queue'.



Kemudian van di atas pula memotong barisan..selamba je pemandu tersebut.


Kenderaan di sebelah kanan pula sedang memasuki lorong 'Touch n Go'...kemudian tiba-tiba ianya berundur...


...dan cuba memasuki lorong tunai...namun tak jadi masuk bila dipanggil oleh seorang petugas PLUS untuk memasuki semula lorong 'Touch n Go'...



Nampak gayanya ada masalah sedikit apabila kenderaan tersebut berundur semula...mungkin adalah masalah dengan kad 'Touch n Go' atau baki tidak mencukupi...

No comments: