Monday, May 25, 2009

Kunjungan Pertama ke Radix Fried Chicken


Akhirnya hasrat untuk mengunjungi restoran Radix Fried Chicken (RFC) tercapai. RFC yang kami kunjungi terletak di Sg Petani tidak jauh dari Pasaraya Tesco.

Ketika kami tiba kira-kira jam 6:40 petang pada hari Jumaat lepas, hampir separuh daripada restoran makanan segera ini telah dipenuhi oleh para pengunjung.

Kami yang memang sudah biasa dengan KFC dapati tiada beza di antara hidangan KFC dengan RFC seperti hidangan ayam goreng, smash potato, coleslaw, fries dan cheese wedges. Walaupun nama hidangan berlainan, namun konsepnya tetap sama. Mungkin pihak pengurusan patut memikirkan sesuatu yang berlainan agar tidak dianggap cuba meniru KFC.

Walaupun sebelum ini pernah mendengar komen positif mengenai hidangan RFC, namun secara jujurnya kami dapati ianya gagal menyaingi keenakan hidangan KFC kecuali minuman Radix cola yang sedap dan kurang gas. Dari segi pengunjung pula, kami dapati 95% adalah pengunjung Melayu. Ketika sedang makan, kelihatan seorang wanita Cina bersama dua orang anaknya sedang memesan makanan. Mungkin kurangnya promosi membuatkan RFC kurang mendapat sambutan daripada masyarakat bukan Melayu.

Seperkara lagi yang kurang menyenangkan ketika kunjungan kami ialah terdapat beberapa ekor lalat yang berterbangan di sekitar meja makan. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku di dalam restoran tertutup. Diharap pihak pengurusan dapat memberi perhatian serius terhadap mutu kebersihan restoran RFC.

Kami berharap pihak pengurusan akan cuba melakukan sesuatu berlainan dari KFC yang sudah terkenal sebagai restoran makanan segera. Juga baiki tahap mutu perkhidmatan, kebersihan serta lebih banyak promosi bagi menggamit lebih banyak pengunjung dari pelbagai lapisan masyarakat.

Akhir sekali kami berharap cawangan RFC akan diperluaskan di seluruh Malaysia khususnya di Lembah Klang dalam masa terdekat.




Minuman yang disediakan hasil keluaran HPA sendiri.
Macam hidangan kat KFC kan...

Terdapat ruang untuk kanak-kanak bermain...

No comments: