Saturday, January 24, 2009

Perihal Kopi Janda




Sejak kebelakangan ini terdapat banyak jenama kopi masuk dalam pasaran tempatan. Yang terbaru adalah Kopi Janda yang dipasarkan oleh Janda Product Marketing (JPM). Menurut JPM menerusi laman webnya, antara misi utamanya adalah untuk memikul tanggungjawab sosial dengan membangunkan Janda (ibu tunggal) untuk menjadi usahawan di rumah (Industri di rumah) dan bertanggungjawab memasarkan produk keluaran Janda sama ada produk makanan/minuman atau pakaian.

Namun terdapat beberapa pihak yang kurang senang dengan jenama serta iklannya. Ada yang menganggap iklan kopi tersebut berbaur seks dengan model seorang wanita yang separuh usia. Ungkapan "..jemput minum Kopi Janda bang..bukan nak menggoda, cuma nak berniaga.." tidak disenangi oleh sesetengah kaum wanita yang bergelar isteri.

Penulis sempat menemubual salah seorang staf di pejabat mengenai kopi tersebut. Beliau yang kini sedang mengalami masalah rumahtangga apabila mengetahui suaminya mempunyai hubungan dengan seorang wanita lain di tempat kerja. Hubungan mereka memang telah diketahui oleh semua kakitangan lain di tempat suaminya bekerja.

Menurut beliau, setiap kali bila mendengar iklan Kopi Janda berkumandang di radio, beliau akan merasa sedih dan kecewa. Apatah lagi, wanita yang menggoda suaminya adalah seorang janda. Beliau yang sebelum ini telah berjumpa dengan beberapa orang bomoh mendakwa suaminya telah terkena 'buatan' wanita tersebut. Suaminya kini sudah tidak menghiraukan lagi tanggungjawabnya terhadap isteri serta anak-anak.

Tambah beliau lagi, mereka yang bergelar janda atau yang akan bergelar janda akan merasa malu, sedih dan rendah diri seolah janda ini adalah satu golongan yang boleh merampas suami orang. Bagi mereka yang bergelar iseri pula, apabila didapati suami gemar minum kopi ini seolah gelaran janda ini akan jadi kenyataan kepada mereka.

Beliau mempersoalkan mengapa pihak syarikat JPM menggunakan jenama Janda sedangkan banyak nama lain boleh digunakan. Begitu juga ungkapan yang terdapat pada iklan tersebut yang seolah cuba melariskan jualan dengan cara yang 'menggoda dari janda'. Syarikat tersebut langsung tidak mempunyai perasaan langsung dengan meletakkan nama janda, iaitu suatu gelaran yang memang tidak diingini oleh setiap wanita.

Begitulah luahan beliau kepada penulis tentang Kopi Janda ini. Bukanlah beliau membantah kopi tersebut, cuma tidak bersetuju dengan nama yang digunakan. Beliau kini yang sedang dalam proses kaunseling amat berharap agar rumahtangganya dapat diselamatkan dan terhindar dari mendapat status janda.

3 comments:

al kerrango said...

apa yg best sangat pd kopi campuran ini, mungkin hanya pd nama saja...

abuazri said...

mungkin jugak...kehebatan tu hanya pada nama...maklum lah, aku pun tak pernah lihat kopi tu lagi, apatah lagi nak mencubanya...err nak try kopi jantan, pastu kopi janda pulak...mana lebih ummmpphhh?

Irtiyah said...

salam

saya linkkan entry saudara dengan entry saya. Harap tak kisah.