Tuesday, February 3, 2009

Kepentingan Untuk Merancang Harta Pusaka

"RM38 Billion Pusaka Belum Dituntut" - itulah tajuk sebuah buku yang baru penulis baca. Buku tersebut dikarang oleh Ustaz Md Ghazali Ibrahim turut memuatkan deraf membuat surat wasiat, surat hibah dan surat harta sepencarian. Beliau yang telah berkecimpung dalam bidang Faraid dan Pusaka lebih dari tiga tahun telah banyak memberi ceramah dan penerangan berkenaan isu tersebut sama ada dalam bentuk rundingcara, bengkel, kursus, seminar dan sebagainya.

Penulis sebenarnya tidak terperanjat terhadap amaun tersebut memandangkan sebelum ini pernah mendengar taklimat mengenai perancangan harta pusaka anjuran Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd dua bulan lepas di Senawang. Melalui taklimat tersebut penulis mendapat tahu betapa ramainya umat Islam di negara ini yang mempunyai hartanah tetapi apabila meninggal, waris gagal menuntut harta tersebut akibat dari kegagalan si mati untuk membuat perancangan harta pusaka.

Penulis sendiri akui kurang arif terhadap perancangan harta pusaka. Justeru itu, penulis cuba mendapat info berkenaan urusan harta pusaka ini dari sebuah kedai buku di Kuala Lumpur. Alhamdulillah, buku yang dikarang oleh Ustaz Md Ghazali Ibrahim telah memberi sedikit sebanyak info yang diperlukan oleh penulis.

Antara yang menarik di dalam buku tersebut yang penulis kira amat penting bagi kita semua ialah situasi di mana seorang suami telah meninggal dunia dengan meninggalkan seorang isteri, seorang anak lelaki, dua orang anak perempuan serta kedua ibubapanya. Arwah tidak meninggalkan sebarang harta melainkan simpanan di KWSP di mana isterinya adalah penama. Arwah juga masih berhutang dengan pihak bank.

Setelah si isteri mendapat wang dari KWSP sebanyak RM24,000.00, beliau terus membuka akaun bank untuk anak-anaknya dan masing-masing mendapat RM2,000.00 seorang. Manakala bakinya disimpan untuk dirinya sendiri tanpa diberikan sedikit pun kepada ibu dan bapa mertuanya.

Ibubapa arwah yang tidak berpuas hati telah mengadu kepada pejabat agama. Menurut tuan kadhi, berdasarkan kiraan faraid, bapa arwah sepatutnya mendapat 1/6, ibu mendapat 1/6, isteri arwah mendapat 1/8 dan anak lelaki dan perempuan kongsi pada bakinya. Ini bermakna, dari jumlah RM24,000.00 (kalau belum tolak hutang), bapa arwah mendapat RM4,000.00, ibu mendapat RM4,000.00. Bahagian isteri arwah hanya RM3,000.00. Bahagian anak lelaki ialah RM6,500.00 dan bahagian anak perempuan setiap seorang dapat RM3,250.00.

Menurut tuan kadhi lagi, isteri arwah telah melakukan tiga dosa besar, iaitu:

1. Beliau membuat dosa dengan memakan harta secara batil. Ini adalah kerana beliau mengambil hak kedua mertuanya di mana kedua mereka sebenarnya mempunyai hak ke atas harta pusaka anak sendiri.

2. Beliau membuat dosa dengan memakan harta anak yatim. Ini adalah kerana anak-anak tersebut di bawah umur baligh atau pun di bawah 18 tahun. Mereka yang di bawah umur adalah anak yatim.

3. Dosa yang ketiga adalah beliau telah memakan hak arwah suami yang masih belum dibersihkan. Ini adalah kerana arwah masih lagi berhutang dengan pihak bank semasa hidup. Sepatutnya wang tersebut hendaklah digunakan untuk melunaskan segala hutang-hutang arwah terlebih dahulu dan kalau ada lebih baru difaraidkan kepada waris-waris.

Penulis merasa terkejut juga bila membaca kisah tersebut dan percaya ianya masih berlaku di kalangan kita. Hal ini adalah disebabkan ramai di kalangan umat Islam gagal untuk merancang harta pusaka serta gagal mempelajari ilmu faraid.

No comments: