Wednesday, February 3, 2010

Jejantas Udara Menara Berkembar Petronas




Walau pun telah beberapa kali menjejakkan kaki di KLCC, namun inilah kali pertama kami berpeluang untuk mengunjungi Jejantas Udara (Skybridge) yang terletak di tingkat 41, Menara Berkembar Petronas.

Menurut wikipedia, jejantas ini terletak 170 meter dari paras tanah dan panjangnya 58 meter dan beratnya 750,000 kg. Jejantas ini terbuka kepada orang ramai, asalkan mendapat tiket percuma yang diberi mengikut resmi siapa dulu dia dapat (terhad kepada 1700 orang sehari).

Ketika tiba di tingkat bawah menara untuk mendapatkan tiket masuk (tiada bayaran dikenakan) kira jam 10:05 pagi pada Ahad lepas, kami tiga beranak cuma boleh masuk ke jejantas tersebut pada jam 3:15 petang memandangkan ianya telah pun penuh. Kami mengambil keputusan untuk mengunjungi Petrosains terlebih dahulu sebelum menaiki jejantas tersebut.

Jam 3:00 petang, kami mula memasuki pintu masuk untuk melihat tayangan video terlebih dahulu. Sebelum menaiki lif ke tingkat 41, kami diperiksa oleh kakitangan keselamatan seperti yang terdapat di KLIA. Sepanjang perjalanan dalam lif ke tingkat 41, kami diberi taklimat oleh kakitangan yang bertugas tentang jejantas udara ini serta dibenarkan berada di sana hanya 10 minit sahaja.

Kalau terlambat, tiket habis...


Pemandangan dari dalam jejantas udara...


Azri dan Kakcik...


Taman KLCC


Salah satu pemandangan dari jejantas udara


Azri begitu asyik melihat gambar-gambar...


Kakcik sedang mengambil gambar...

No comments: